צרו קשר
top image

נישואים אזרחיים בישראל

עורכת הדין מיטל סודרי- פתרונות, הסדרה ורישום נישואים אזרחיים בישראל, לזוגות מעורבים, זוגות חד מיניים ולזוגות אחרים שמבחירה או מכורח אינם ממסדים את הקשר באמצעות נישואים הלכתיים

סוגיית נישואים אזרחיים בישראל

מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית בעלת צביון יהודי, שילוב המוליד לא אחת סוגיות וסתירות בין זכויות אזרחיות לחובות הלכתיות. המגבלה לקיום נישואים אזרחיים בארץ היא אחת מאלה, וזאת מאחר והמדינה שמה את הרבנות הראשית בישראל כמוסד האמון על נישואין, גירושין וקבורה, ואלה מתבצעים בכפוף לחוקיה ועל פי הדין העברי בלבד.

  • אחת הסוגיות העמוקות בחברה הישראלית היא סוגיית הנישואים האזרחיים, שאינם מתאפשרים בישראל על פי חוק. סוגיה זו מעלה שני סוגים של עוולות ופגיעה בערכי מנהל דמוקרטי תקין:
  • הליך הנישואין מתקיים במסגרת הדת וההלכה בלבד, ללא אפשרות בחירה.
  • ההלכה הדתית אינה מאפשרת נישואין לכלל אזרחיה, ומותירה זוגות שאינם עומדים בתבחיני ההלכה ללא פתרון.

למעשה, לא קיימת הסדרה או פלטפורמה לקיום נישואים אזרחיים בישראל, מה שמותיר לא מעט זוגות מחוץ למוסד הנישואין, שלא מרצונם.

אזרחי המדינה הערבים מוחרגים לעניין זה, בזכות חקיקה המאפשרת נישואים בין בני אותה דת על ידי איש דת מטעמם, ונישואים אלה מוכרים כחוק בישראל.

אוכלוסיות וזוגות הנפגעים מאי הסדרת נישואים אזרחיים בישראל

ככלל, עצם החובה לחתונה הלכתית בישראל החלה על כלל האוכלוסייה היהודית בישראל, מהווה פגיעה בזכויות היסוד של כל אזרח. יחד עם זאת, הציבור בישראל אינו מנותק מן המסורת ומן הערכים שמלווים אותה, ורבים בקרב הציבור החילוני נאספים בשמחה תחת החופה, לטקס חופה וקידושין כהלכה, מבחירה ומרצון.

הפגיעה המהותית יותר ניכרת בקרב זוגות אשר אינם יכולים לקיים טקס כזה, מאחר ואינם עומדים בתבחיני ההלכה והרבנות להתחתן, ונמנעת מהם גם האפשרות לקיום נישואים אזרחיים בישראל.

  • בין הזוגות שאינם יכולים להתחתן בישראל:
  • זוגות חד מיניים– למרות הדרך הארוכה שעשתה הקהילה הגאה בישראל, זוגות חד מיניים בישראל המבקשים למסד את הקשר, לא יוכלו לעשות זאת במסגרת הרבנות, או במסגרת נישואים אזרחיים בארץ.
  • זוגות מעורבים– החשש מפני התבוללות והמטענים התרבותיים עוסקים בכלל, ואינם מביאים בחשבון את הפרט, מה שמוליד קושי ומגבלה עבור זוגות מעורבים שאינם בני אותה דת להינשא בישראל. מגבלה כזו עשויה להתעורר גם בקרב זוגות שחיים ומנהלים תרבות יהודית ומסורתית, בשל שושלת משפחתית: ילדי אב יהודי ואם שאינה יהודייה, עולים חדשים  אשר מתקשים לגייס אסמכתאות לשורשי המשפחה היהודיים ועוד.
  • נישואי כהן לגרושה– הדת היהודית מבדלת ומרימה את מעמד הכוהנים עוד מימות בית המקדש, ואינה מתירה להם להתחתן נישואים שאינם נישואי טהרה או שקיים בהם פגם על פי טעמה. הלכה זו פוגשת ומגבילה זוגות מלהינשא בישראל, כאשר הוא נושא את שם המשפחה "כהן" והיא במעמד גרושה.

 

נישואים אזרחיים בישראל – פתרונות ואפשרויות

למרות מגבלות החוק המונעות נישואים אזרחיים בארץ, זוגות רבים מוצאים פתרונות למיסוד הקשר והזוגיות.

בין האפשרויות העומדות בפני פסולי חיתון ברבנות או זוגות שפשוט מעדיפים אחרת:

נישואים בחו"ל – קיום טקס הנישואים בחו"ל, במדינות דוגמת קפריסין, יוון, צ'כיה, ארה"ב ואחרות. ניתן לערוך את טקס הנישואין בכל מדינה על פי חוקיה רשאי הזוג להתחתן, ובכפוף לתעודת נישואין מטעם אותה מדינה, להירשם במנהל האוכלוסין ובמשרד הפנים כנשואים לכל דבר ועניין. זוגות מישראל המעוניינים לערוך חתונה אזרחית בחו"ל לצרכי רישום הנישואין בישראל בלבד, לרוב יעדיפו לעשות זאת בקפריסין הסמוכה, בשל הקרבה הגאוגרפית, העלות הנמוכה והאפשרות לגרור אתם למסע חברים ובני משפחה.

הסכם זוגיות/חיים משותפים – הסדרה של יחסים זוגיים ניתנת גם במעמד אזרחי באמצעות עריכת הסכם חיים משותפים, הסכם ממון, או כל הסכם אזרחי משפטי המסדיר את מעמד בני הזוג ומחויבויותיהם זה כלפי זה. הסכם כזה למעשה מומלץ לכל זוג, לרבות זוגות אשר מתחתנים בחתונה הלכתית, או עורכים חתונה אזרחים בחו"ל, שכן הסכם כזה אשר נכתב מראש, מסדיר סוגיות רבות שעשויות לעלות במקרה של פרידת בני הזוג. נישואים אזרחיים בישראל, הלכתיים או אחרים, אינם ערובה לדבר, ובמקרים של קונפליקט, כעס וסדקים בקשר, הסכם חיים משותפים שנכתב מראש, בתכנון ומתוך הבנה רציונלית והוגנות, יסייע בהתרת הקשר בקלות, ובאופן שמשקף את כוונת בני הזוג עם כניסתם לחיים משותפים.

הסכם זוגיות וחיים משותפים הוא הסכם אזרחי, שניתן לערוך לצד מסיבת חתונה משמחת ומרגשת, שאינה כוללת את האלמנט הדתי. הסכם זה עשוי לעמוד במבחן רשויות ומוסדות בישראל לצרכי הוכחת הזוגיות ומיצוי זכויות, אך יחד עם זאת, אינו מאפשר רישום של בני הזוג כנשואים אל מול רשויות משרד הפנים.

מיצוי זכויות אל מול גופים ורשויות

סוגיית נישואים אזרחיים בישראל היא סוגיה מורכבת שפתרונה אינו מקודם מטעמים רבים, פוליטיים ואחרים. יחד עם זאת, המחוקק מכיר בזכויות האזרחיות של בני זוג אשר מנועים מלהירשם בישראל במעמד נשואים, ובמקרים רבים מעניק להם זכויות דומות לאלו של זוגות נשואים כדין.

בהתנהלות מול רשויות המדינה, מוסדות, גופים פיננסיים וארגונים, מגבלת הנישואים האזרחיים בארץ עשויה להפוך למגבלה בירוקרטית, ולסירוב במיצוי זכויות הניתנות באופן אוטומטי לזוגות נשואים. במקרים כאלו חשוב במיוחד לבחון את נסיבות המקרה, סמכויות הגוף או המוסד האמור, ואת מהות הרישום ביחס לכל שירות, הטבה או זכות, למניעת אפליה שלא כחוק.

עורכת הדין מיטל סודרי מסייעת לזוגות רבים בישראל בתכנון ויישום פתרונות, רישום נישואים אזרחיים בכפוף למעמד בני הזוג בחו"ל ו/או בכפוף להסכם חיים משותפים, עורכת הסכמי ממון וזוגיות לזוגות בכל מעמד, ומסייעת במיצוי זכויות במקרים מורכבים, אל מול מוסדות, חברות ביטוח ורשויות, להשוואת זכויות לזכויותיהם של זוגות נשואים מכורח החוק.

המידע מעניין? שתפו עם חברים

צרו איתנו קשר

לייעוץ | מלאו פרטים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

בשליחת הפרטים הנני מאשר קבלת מידע לדוא"ל ו/או לטלפון

התחל שיחה בווצאפ
1
היי, איך אפשר לעזור?
התחל שיחה
שלום איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן